Tadeusz Łodziana

Krągła

brąz patynowany
39 x 19 x 19 cm
Sygnowana od spodu monogramem wiązanym: TŁ.
Cena: 45.000 zł

Dynamiczna rzeźba Tadeusza Łodziany to akt kobiecy w nowoczesnej i dynamicznej formie. Głównym środkiem wyrazu jest upłynnienie linii i lekkość bryły. Tradycyjny akt jest tylko punktem wyjścia dla eksperymentów nad formą oraz materiałem. Warszawski rzeźbiarz ujął jedynie podbrzusze, łono i górną część ud, unikając jednoczesnego eksponowania kobiecej nagości. Zgięte podbrzusze, czy raczej wariacja na jego temat, staje się równowagą kompozycyjną dla symetrycznie połączonych nóg. Gładka powierzchnia figury sprawia, że ślizga się po niej światło. Efekt ten wydobywa dodatkowe walory dzieła. 

Twórczość Tadeusza Łodziany, rzeźbiarza oraz wybitnego nauczyciela z warszawskiej Akademii, przebiegała dwutorowo. Z jednej strony są najbardziej znane dzieła twórcy, wykonane w dość tradycyjnej formie pomniki oraz portrety (m.in. pomnik Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Mauzoleum Ofiar Faszyzmu z muzeum Łodzi-Radogoszcz). Niniejsza rzeźba Krągła należy do drugiego, bardziej intymnego nurtu artysty. Mimo że Łodziana znany jest bardziej ze swoich monumentalnych realizacji, to właśnie ta druga orientacja jego twórczości odsłania poglądy twórcy na temat sztuki.

Łodziana rozpoczął studia w 1937 roku na lwowskiej PISP w pracowni Mariana Wnuka, po wojnie kontynuował edukację w Sopocie. Te rozbieżne doświadczenia dały mu wgląd na różne idee myślenia o rzeźbie. W tym współczesnym ujęciu bryły u warszawskiego artysty widać wyraźne wpływy najważniejszych światowych artystów: Henry’ego Moore’a, Barbary Hepworth (niezwykle popularnych w Polsce), ale również przedwojennego awangardzisty Henryka Wicińskiego. Łodzianie jednak daleko od bezmyślnego naśladownictwa owych mistrzów. 

Analizy formalne twórcy skupiły się przede wszystkim na twórczej dekonstrukcji wizerunku kobiecego ciała. Niekiedy ukazują one pełne ciało kobiece, jednak wciąż w syntetycznym ujęciu. Część dzieł, jak i Krągła, są już dalszym etapem poszukiwań formy. W tomie Polska rzeźba współczesna z 1974 roku możemy odnaleźć wypowiedź Tadeusza Łodziany na temat jego aktu twórczego.  „… tworzę mimo albo obok swoich codziennych zajęć., inspirowany otaczającą mnie naturą – światem współczesnym, człowiekiem z jego złożonymi problemami. Podejmując temat, hasło, intuicyjnie kreuję formę rzeźbiarską tak, by w końcowym wyrazie była lapidarna, zrozumiała, humanistyczna”. Krągła zdaje się być więc wynikiem wnikliwej obserwacji świata, dostrzeżeniem naturalnego rytmu, harmonii w ciele człowieka i szlachetnym materiale, brązie. 

No related items